Betapa ramai manusia yang ber'iman' Neil Amstrong telah menjejakkan
kakinya ke bulan pada 1969. Dengan kisah tersebut juga banyak manusia
menghinakan manusia lain;
“Orang telah ke bulan sedang kamu masih di sini”. Walhal apakah benar
‘keimanan’ kita itu? Sahkah Roket Apollo 11 Saturn V berjaya mendarat ke
bulan? Renung sejenak; saban tahun banyak roket terbang menerjah
angkasa menuju Stesen Angkasa Antarabangsa (ISS) termasuk angkasawan
kita, Dr Sheikh Muszaphar.
Tetapi kenapa hanya Neil Amstrong sahaja yang mampu ke bulan? Bukankah
teknologi makin berkembang maju, segala alatan makin canggih? Namun
apakah bererti
alatan lapuk sahaja yang mampu untuk membawa manusia ke bulan? Sungguh ini luar akal logik.
Kita sedar bahawa kisah manusia ke bulan terjadi saat ‘Perang Dingin’
antara Amerika Syarikat dan Blok Komunis Rusia. Ketika ini apa sahaja
yang dilakukan Amerika pasti diikut oleh Rusia.
Begitu juga apa sahaja alatan yang dicipta Rusia pasti Amerika juga
akan memilikinya. Lantas saat Amerika menceritakan kejayaannya meneroka
bulan, Rusia sehingga kini tidak berusaha untuk menurut jejak seterunya,
Tetapi manusia percaya kisah Fals Flag ciptaan Amerika selama
berdekad-dekad, dan kita percaya kisah khurafat ini akan terus di’imani’
sebilangan besar umat Islam pada dekad yang mendatang.
Terdapat beberapa pendedahan pembohongan kisah manusia ke bulan tetapi
siapakah antara kita yang mampu mengambil iktibar dari pendedahan ini?
Lihatlah betapa banyak golongan yang digelar ulama dan ustaz percaya
kisah dusta Amerika ini.
Muhammad Abduh
Kita juga percaya bahawa revolusi pemikiran moden dibawa masuk dalam
minda umat Islam melalui dua tokoh agung: Muhammad Abduh dan Jamaladdin
Al-Afghani.
Kita sangat menyanjung mereka berdua, kita kalungkan segunung pujian
dan kita berikan sebuah kerusi agung kepada mereka – mujaddid! Mujaddid;
gelar untuk ulama yang melakukan proses penjernihan (tajdid) aqidah dan
manhaj terhadap ajaran Islam yang telah tersalut dengan bid’ah.
Namun sedarkah kita bahawa terdapat bukti kukuh yang menunjukkan
Jamaluddin adalah tokoh kumpulan Iluminati yang menentang Islam. Abdul
Lathief Ghazal dalam bukunya Da’wah Jamaluddin Al Afghani fi Mizanil
Islam menunjukkan bukti bahawa Jamaluddin memperjuangkan pemikiran
liberalisme, westernisasi dan pluralisme.
Oleh itu ketika Muhammad Abduh, murid kesayangan Jamaluddin menjadi
Mufti Mesir ketika zaman pemerintahan Gabenor British, Lord Cromer
(seorang Yahudi), beliau menggerakkan gelombang modernisme di Mesir.
Modernisme tersebut bukanlah proses tajdid sebaliknya adalah gerakan mendahulukan aqal daripada naqal.
Maknanya adalah gerakan falsafah emansipasi (pembebasan) pemikiran dari
ikatan wahyu secara halus. Dia mengubah kurikulum Al-Azhar dan
mewujudkan sebuah pusat yang dinamakan sebagai Darr At Taqrib – Pusat
Penggabungan antara Sunni dan Syiah Rafidhah yang kafir! Kemudian para
penuntut Al-Azhar diajar dengan Tafsir Al-
Manar. Tafsir ini dipenuhi dengan pemikiran Abduh!
Syeikh Rashid Redha berkata setelah beliau kembali kepada Mazhab Salaf:
“Bahawasanya setelah aku bebas sepeninggal beliau (Muhammad Abduh), aku
menyelisihkan manhajnya dengan memperluas pembacaan terhadap hadis
sahih apa-apa yang ada kaitannya dengan suatu ayat baik dalam
pentafsirannya atau pengambilan hukum darinya.” (Tafsir al-Manar I/16
Muqoddimah). Ini kerana Muhammad Abduh melarang muridnya membaca kitab
aqidah dan manhaj Ahlus Sunnah dan Ahlul Hadis.
Tiga racun berbisa
Melalui Muhammad Abduh, seluruh dunia Islam seolah-olah terjaga daripada lena yang panjang.
Mereka bangun lantas menyambut huluran tangan modernisme yang
dilaungkan beliau. Tanpa sedar umat Islam mula menelan falsafah
emansipasi yang dalamnya terkandung tiga racun yang berbisa iaitu:
westernisme, liberalisme dan pluralisme.
Westernisme atau Western Centric adalah fahaman yang mengagungkan kebudayaan barat.
Sama ada kebudayaan kebendaan atau kebudayaan bukan kebendaan.
Orang yang terkena racun ini akan menganggap segala perkara yang muncul dari Barat adalah# sesuatu yang maju dan moden.
Segalanya adalah baik dan patut dicontohi. Natijahnya melahirkan
manusia yang terjajah akalnya, yang disebut sebagai kolonialisasi minda.
Barat mengerti bahawa mereka tidak akan selamanya menjadi tuan kepada Islam.
Satu hari nanti umat Islam akan bangun dan menentang mereka dan merebut
kemerdekaan. Jika tidak mampu menjajah secara fizikal maka mereka perlu
menjajah dari segi pemikiran dan kebudayaan.
Caranya adalah menyusupkan tiga racun berbisa ini melalui "Gerakan
Modernisme" yang diterajui anak didik mereka – Muhammad Abduh!
Lord Cromer yang mentadbir Mesir memberi ruang kepada Muhammad Abduh
untuk berdakwah ke seluruh dunia. Malah Lord Cromer juga menegaskan
untuk menjaga kepentingan Gerakan Modenisme tersebut: “Murid-murid
madrasahnya adalah layak untuk diberi segala bantuan.
Mereka menjaga kepentingan British”. Banyak ulama daripada pelbagai
aliran telah bangun menentang Muhammad Abduh tetapi British tetap
mempertahankan dia dengan berkata: “As Syeikh Muhammad Abduh akan terus
menjadi Mufti Besar Mesir selagi mana British berkuasa di Mesir”.
Melalui laluan yang disediakan British termasuklah pengaruh British
terhadap Al Azhar menyebabkan tiga racun ini merebak ke seluruh tanah
jajahan British. Muhammad Abduh sempat berkata kepada gurunya –
Jamaluddin – tentang kejayaan mereka: “Dalam masa 10 tahun sahaja kita
sudah mempunyai sekalian banyak pelajar yang mengikuti kita dan
menyebarkannya di seluruh pelosok dunia”.
Fahaman pluralisme
Dari saat ini, lahirnya gerakan pembebasan umat Islam. Al Kawakibi yang
bersahabat baik dengan Abduh menggerakkan semangat nasionalisme Arab.
Di Indonesia terciptanya kumpulan Muhammadiyah.
Uthman dan Fibio menggerakkan pembebasan di Sudan. Sedangkan di Mesir
sendiri lahirnya jemaah Ikhwanul Muslimin (IM) di tangan Hasan Al-Banna,
seorang yang mengikut aliran Sufi Hasafiyah yang suka bertawaf di
kuburan.
IM telah menghadamkan pemikiran Abduh malah ia tercipta atas semangat
pembaharuan ini. Oleh itu Hasan Al-Banna sangat menyokong faham
pluralisme yang diserukan Abduh. Hassan Al-Banna berkata usaha IM dalam
berpegang teguh kepada pluralisme: “Dan akan dikumpulkan (disatukan)
segala jenis pemikiran, baik yang terdahulu atau yang terkini”
(Muzakkirat ad-Dakwah wa Daiyah. Hlm. 353).
Usaha Hassal Al-Banna ini diakui Umar Tilmisani, beliau berkata: “Dan
dia (Hasan Al-Banna) menyampaikan keinginannya untuk menyatukan kaum
Muslimin yang mana dia melontarkan keinginannya di Muktamar Menyatukan
Firqah Islam (dengan firqah yang bukan Islam)” (al-Mulham al-Mauhub
Hasan al-Banna. Hlm. 78)
Hasan Al-Banna pernah berkata: “Untuk itu kami tetapkan bahawa
permusuhan kami dengan Yahudi bukanlah permusuhan agama. Kerana al-Quran
menganjurkan untuk bergabung dengan mereka. Dan Islam adalah syariat
kemanusiaan sebelum menjadi syariat kaum tertentu.
Islam pun memuji mereka dan menjadikan antara kita dengan mereka
keterkaitan yang kuat.” (Al-Ikhwanul Muslimun Ahdatsun Shana’at Tarikh
I/409- 410. Lihat Al-Quthbiyyah Hiyal Fitnah Fa’rifuha hal. 59)
Mustafa As-Siba’is sebagai tokoh IM berkata: “Islam bukanlah agama yg
memerangi agama Nasrani bahkan mengakui dan memuliakan agama Nasrani.
Islam tidak membezakan antara Muslim dan Nasrani. Islam tidak
memberikan hak lebih terhadap Muslim atas hak Nasrani dalam kedudukan
dalam pemerintahan..."
Benarlah apa yang diungkapkan Al Asmawy: “Hasan al-Banna telah
menyatukan pemikiran Syaid Jamaluddin al Afghani dengan jalan pemikiran
Muhammad Abduh”. (Majalah ad Dakwah. No 21. Rabiulawal 1398H. Hlm. 23)
Inilah wacana Barat ke atas umat Islam; menjajah umat Islam dari segi
pemikiran dan merosakkan aqidah Islam dengan faham pluralisme dan
liberalisme. Projek Apollo 11 Saturn V dan Ikhwanul Muslimin, apa
kaitannya? Fikirkanlah.
* Penulis ialah pengkaji Perbandingan Mazhab, Falsafah & Agama / Mitologi
No comments:
Post a Comment